Madeirské autopožičovne, ak ste si už niekedy požičiavali auto niekde inde v EÚ, nebudú pre vás zásadným prekvapením. Sú tu zastúpené globálne značky a sú tu lokálne siete aj jednopobočkové firmičky. Veľmi odporúčam vybrať si lokálne firmy. Jednak vaše peniaze ostanú na Madeire a jednak sa mi doteraz vždy ukázali ako lacnejšie.
Veľa z nich má svoje okienka priamo na letisku, ale za poplatok, poprípade niektoré aj zadarmo, vám auto na letisko (a v princípe kamkoľvek na ostrove) pristavia aj tie, ktoré tam okienko nemajú. To isté platí aj keď potrebujete auto dopraviť priamo do svojho ubytovania. Business as usual.
Požičanie auta na Madeire je troška drahšie, než v pevninskom Portugalsku, alebo než na Tenerife, kde som si v minulosti autá hojne požičiaval. Vo všeobecnosti, autá ako také sú v Portugalsku drahšie ako inde na okolí (veľké dane) a na Madeire sú ešte drahšie, ako vo zvyšnom Portugalsku (lebo ostrov). To sa všetko premieta aj do cien v požičovniach.
Takže za typické prdítko typu Fiatu Panda zaplatíte mimo sezóny klasicky tak medzi 20 až 30€ za deň, ale mal som ho tu už aj za 13€. V sezóne to pokojne môže byť aj 50€ za deň a potom všetky lepšie autá od Fiatu Panda sú už len drahšie. Vždy si auto vopred objednajte cez internet.
Madeirské cesty sú pár desiatok kilometrov diaľnice, pár desiatok kilometrov dvojprúdovej rýchlostnej cesty a potom stovky kilometrov krásnych a dobre udržiavaných serpentín a panoramatických ciest vedúcich cez stred ostrova. Veľa sa tu chodí do kopca a z kopca. Pandička zažije svoje, občas pôjdete celé úseky na jednotke, lebo fyzika nepustí, ale v princípe sa aj s Pandou dá zažiť na Madeire všetko, čo potrebujete. Ak nepotrebujete viac priestoru, alebo ohurovať, nemáte veľmi dôvod zbytočne platiť za niečo vyšších tried. Z času na čas je fajn si požičať Smarta, ideálne v kabrio verzii, lebo s ním sa dá nielen dostať na Madeire do cieľa, ale ešte si to aj užiť. Ale aj ak si požičiate silnejšie auto, ktoré sa do kopcov nebude trápiť, moc si nepomôžete, lebo beztak pravdepodobne čoskoro dobehnete prvú utrápenú Pandu, ktorú v tom množstve neprehľadných zákrut nemáte šancu obehnúť a akurát ste zaplatili viac zbytočne.
Klasické kulehy
Isteže, kulehy musia byť a požičovne to skúšajú všelijako. Takže niekde nájdete lacnejšie auto, ale je povinnosť vziať si k nemu aj pripoistenie, ktoré stojí obvykle pri malom aute 20€ na deň. Alebo keď nie poistenie, tak tam musíte nechať na kreditke nejakých 2000€ ako depozit. Niekde inde síce auto stojí viac, ale zasa už je v cene aj to pripoistenie a depozit od vás nežiadajú. A niekde aj to aj to. Treba si byť vopred istý za čo platíte a čo na vás vytiahnu priamo na mieste.
Keďže som si tým všetkým prešiel viackrát dookola, môžem vám s pokojným svedomím odporučiť autopožičovňe, ktorú používam sám.
7M Cars Rental
Mal som na Madeire auto požičané viac ako desaťkrát a väčšinou som to urobil cez miestnu viacpobočkovú požičovnu 7M Cars Rental.
Majú veľa pobočiek, veľa áut, vedia dobre po anglicky a ešte aj 10% zľavu, keď bookujete vopred cez web. Sú z tých, ktorí vám ponúknu auto za nejakú cenu, ale tá cena platí len ak zložíte depozit. Inak plus 20€ denne ako poistenie. Aspoň to robia priamo pri objednávke a transparentne.
Ak vás desí dilema, či platiť 20€ denne poistenie alebo riskovať, že vám otlčený nárazník strhnú z depozitu, mám pre vás niečo na upokojenie. V 7M sú tie Pandy už obúchané ako keby prišli priamo z nakrúcania nejakého Demolition Derby.
Čiže môj trik je nechať depozit (treba si teda po auto prísť s kreditkou s limitom aspoň tých 2000€), zaplatiť len za požičanie auta bez pripoistenia a potom sa spoľahnúť, že keď agent z požičovne pristaví auto, bude už predobtlčené. A ono väčšinou je. Všetky poškodené diely agent vyznačí do preberacieho protokolu a keď už je raz na dverách škrabanec pri preberaní a je to v protokole, tak je fuk, ak na tých istých dverách vyrobíte ďalší, alebo nanovo obijete späťák, ktorý už je v protokole zaznačený, ako obitý. Čím dochrámanejšie auto preberáte, tým pokojnejšie môžete jazdiť. Len si pri preberaní auto sami pozrite a uistite sa, že všetky viditeľné veci sú vyznačné na obrázku v protokole.
Po odovzdaní auta mi depozit nabehol nazad na kartu vždy do pár sekúnd a naozaj nebol najmenší problém.
Driving Madeira Rent A Car
Majú síce menej pobočiek, ale sú v centre Funchalu a aj kúsok odo mňa pri nákupnom centre Forum Madeira a rovnako ako ostatní dopravia auto až na letisko. Zároveň ich depozity začínajú pri malých autách na 1000 EUR, čo bolo pre mňa to podstatné.
Ako sa ukázalo, mimo sezóny (január) sa u nich dá požičať auto najnižšej triedy, v ich prípade to je Fiat 500 alebo Citroen C3, za neuveriteľných 5 EUR na deň. Normálne 35 EUR na celý týždeň. Ešte aj na február ukazujú ceny okolo 8-9 EUR na deň. Myslel som si, že v tom bude háčik, ale nebol. A nielenže nebol, ešte mi aj sami od seba namiesto objednaného lacného auta dali Seat Ibiza RS, čo už bolo oveľa naozajstnejšie auto a madeirské kopce s ním boli oveľa väčšia radosť, než s obvyklou pandičkou.
Keď som auto vrátil, depozit nabehol za pár sekúnd nazad na kartu, žiadny problém. K tomu príjemné jednanie, málo ľudí, takže 7M má u mňa značnú konkurenciu a odteraz začnem vždy porovnávať.
Ak vyskúšam iné požičovne, dám vedieť.
Ešte pár šoférskych tipov
Na Madeire cestám dominujú kruháče a tunely (veľa tunelov, počítajte s tým). Miestni pri vychádzaní z kruháčov častokrát nepoužívajú smerovky a ak je kruháč dvojpruhový, tak platí nepísané pravidlo, že vo vonkajšom pruhu idete len vtedy, ak plánujete z kruháču zísť hneď na prvom výjazde, poprípade na výjazde na najfrekventovanejší smer, čo je väčšinou na Funchal. Ak idete vo vonkajšom okruhu, tak to tí vo vnútornom okruhu tak skrátka predpokladajú a veľmi nasrato trúbia, keď sa im tam motáte.
Diaľničné úseky len veľmi zriedka majú pripájacie pruhy. Keď vchádzate na diaľnicu, väčšinou musíte zastaviť, počkať a potom to rozbehnúť, ako to len ide, aby ste sa zaradili. Ale žiadny stres, robia to tak aj autobusy a vodiči s tým skrátka rátajú. Len je to nezvyk.
Ani na diaľnici sa nejazdí rýchlejšie ako stovkou, častokrát je obmedzenie na 80 kmh. Na cestách v strede ostrova sa na také rýchlosti ani nedostanete. Cesty sú kvalitné a nové, ale samá serpentína, alebo do kopca. Čiže Madeira je na šoférovanie bezpečná. Stačí si dávať pozor a nerobiť blbosti. Lebo ak ich robíte, alebo sa priveľmi kocháte, môžete skončiť voľným pádom v 200 metroch prázdnoty začínajúcej hned za zvodidlami. Na cestách s panoramatickými výhľadmi (čo sú vlastne všetky v strede ostrova) sú časté malé odpočívadlá. Ak chcete obdivovať okolie, zastavujte až na nich, nie len tak krajnici, ktorá tam kopukrát ani nie je.
V Portugalsku ako takom a na Madeire zvlášť sú chodci na prechodoch posvätní. Autá zastavujú úplne automaticky, stačí, keď sa chodec ešte len priblíži k prechodu. Prosím, dodržiavajte to, chodci to očakávajú. Je dokonca zvykom, že ak auto nezastaví včas, tak sa vodič chodcovi spoza volantu dáko ospravedlní. Je to krásne, tak nerobite hanbu tým, že budete jazdiť ako v slovenských mestách.
Všade v mestách a dedinách je platené parkovanie. Buď sa to rieši esemskou, automatmi na mince, alebo si stiahnite parkovaciu appku. V porovnaní so Slovenskom sú ceny za parkovanie smiešne a aj prípadné pokuty sú úplne férové.
Zápchy bývajú v špičke najmä pri výjazdoch z diaľnice do rôznych častí Funchalu. Dobrým plánovaním sa im vyhnete.